You are here

Konecranes fick återbeställning på containerkranar från Litauen

JSSC Klaipedos Smelte i Klaipeda hamn i Litauen har gjort en stor återbeställning på 10 RTG-kranar och 2 STS-kranar hos Konecranes. Leveransen av RTG-kranarna slutförs i november 2019 och STS-kranarna i december 2019. Parterna har beslutat att inte avslöja beställningens värde.

I augusti 2018 tecknade Konecranes ett avtal med JSSC Klaipedos Smelte i Klaipeda hamn i Litauen om leveransen av 10 Konecranes RTG-kranar och 2 Konecranes STS-kranar. JSSC Klaipedos Smelte har redan 7 Konecranes RTG-kranar och 3 Konecranes STS-kranar, och är mycket nöjda med kranarnas höga produktivitet och tillförlitlighet. Kranarna har varit viktiga för containerterminalens stadiga tillväxt under de senaste åren.

”Denna återbeställning är en viktig milstolpe för oss när vi arbetar mot vårt långsiktiga mål om att vara den effektivaste containerterminalen i östra Östersjön och en omlastningsnod på 1 000 000 TEU”, säger Rimantas Juška, VD på JSSC Klaipedos Smelte. ”Vi ser fram emot att ta de nya kranarna i drift.”

”Vi är mycket stolta över att få detta ytterligare förtroende för vår teknik från JSSC Klaipedos Smelte”, säger Roman Ivanov, försäljningschef, affärsområdet Hamnlösningar, Konecranes. ”Förhållandet mellan JSSC Klaipedos Smelte och Konecranes stärks. De nya kranarna kommer att hjälpa JSSC Klaipedos Smelte att fortsätta växa i enlighet med bolagets långsiktiga vision.”STS-kranarna kommer att vara av storleken Post-Panamax. De kommer att ha en räckvidd på 52 meter, en lyftkapacitet på 65 ton och en lyfthöjd på 42 meter för att kunna betjäna de ultrastora containerfartyg som planeras gå i Östersjön.

RTG-kranarna kommer att drivas av generatorer med ett effektivt bränslebesparande system och vara förberedda för en framtida konversion till eldrift via strömskenor. Maskinerna har 16 hjul och en lyftkapacitet på 40 ton. De kan stapla en över sex containrar högt och sex plus lastbilsfil brett. De utrustas med autostyrning som håller kranen på en förprogrammerad, rak rutt. De kommer även att ha system för att förhindra att kranarna kolliderar med containerstaplarna.

JSSC Klaipedos Smelte är ett stuvningsföretag som hanterar containrar, tungt och överstort gods, frysta kött- och fiskprodukter samt övrigt vanligt gods. Bolaget ingår i det globala nätverk av containerterminaler som leds av Terminal Investment Limited Sarl (TIL).

För mer information:
Press:
Roman Ivanov, försäljningschef, affärsområdet Hamnlösningar, Konecranes
E-post: [email protected] eller tel. +358 40 482 5845

Investerare:
Eero Tuulos, direktör för investerarrelationer, Konecranes
E-post: [email protected] eller telefon: +358 20 427 2050

Konecranes är en världsledande koncern av lyftverksamheter, med ett brett kundregister som innefattar verkstads- och processindustrier, skeppsvarv, hamnar och terminaler. Konecranes levererar produktivitetshöjande lösningar och service för lyftutrustning av alla fabrikat. År 2017 omsatte koncernen 3 136 miljoner euro. Koncernen har 16 200 anställda på 600 platser i 50 länder. Konecranes aktier är noterade på Nasdaq Helsinki (symbol: KCR).

Content bottom